„Keresztrejtvény feladványaként és lehetséges érettségi tételként szembesültem önmagammal”

Forrás: Deutsche Selbstverwaltung Fünfkirchen

Szeretne rendszeresen hírekről, cikkekről értesülni?
Lájkolja Ön is a –> Zentrum Facebook oldalát

A kortárs magyarországi német irodalom oktatásának fejlesztéséért
tartottak projektnapot Pécsett

Más és más miatt bizonyult hasznosnak tanárok, diákok, illetve írók-költők számára az az irodalmi projektnap, amelyet a pécsi Koch Valéria Iskolaközpontban tartottak. Az oktatási intézményben érettségi témakör a magyarországi német irodalom, a diákok az órákon többek között kortárs írók, költők műveit elemzik. Különleges lehetőség kínálkozott a fiatalok számára azzal, hogy a témanap keretében hét íróval, költővel személyesen is beszélgethettek. Az alkotók a műveiket tanító pedagógusokkal is találkoztak, hogy közösen ötleteljenek a magyarországi német irodalom közvetítéséről. A projektnap eredményeképp a tanulók és a pedagógusok számára máris új tananyagok készültek, a művészek pedig új ösztönzést kaptak a találkozótól.

Interaktiv_felolvasas_Arnold_Krisztinaval_1

A Pécsi Német Önkormányzat kezdeményezésére megvalósult, a magyarországi német irodalmat népszerűsítő és annak oktatását fejlesztő témanap házigazdája a Koch Valéria Iskolaközpont, a német nemzetiségi oktatás pécsi zászlóshajója volt. A projektnap ötletét valójában maguk a művészek adták, amikor nemrég nyilvánosan meséltek arról, hogy középiskolás korukban író-költő elődeikkel való személyes találkozásokból merítettek ihletet az alkotáshoz – meséli Brambauer-Szigriszt Adrienn ötletgazda, aki a Pécsi Német Önkormányzat képviselője és az említett oktatási központ némettanára egy személyben: – Az idei tanévtől némiképp változik az érettségi követelmény, a diákok az eddiginél több ismeretlen, modern irodalmi szöveggel találkoznak majd. Azt, hogy ezekhez miként közelítsenek, meg kell tanítanunk nekik. Amikor eszembe ötlött a projektnap, magamból indultam ki: jó lenne – gondoltam –, ha a tanórákra való napi felkészülésben bármikor előhúzható lenne a fiókból egy-két kész ötletet. Biztos voltam benne, hogy a kollégák is hasonló cipőben járnak, ezért vetettem fel, hogy összehozhatnánk egy olyan találkozót, amelyen tanárok, diákok és művészek együtt gondolkodhatnának a hatékony irodalomtanítás részleteiről.

Tanarok_a_workshopon_2

Kapóra jött, hogy az épp 25 éves Magyarországi Német Írók és Művészek Szövetsége a jubileumi kiállítása felolvasással egybekötött pécsi zárását tervezte ugyanerre a napra. Az előadásra meghívott írók-költők – nevezetesen Korb Angéla, Arnold Krisztina, Szabó Csilla Susi, Michelisz József, Brenner Koloman, Manz Alfréd és Becker Róbert – szívesen felkészültek az iskolai rendezvényre is. Annak első részében a 7-12. osztályos tanulókkal találkozhattak, akik előtt interaktív beszélgetések és klasszikus felolvasások formájában mutatkozhattak be. A projektnap második részét Balogh F. András, az ELTE docensének elméleti előadása vezette be. Azután pedagógusokból álló kiscsoportok oktatási segédleteket dolgoztak ki, amelyek kreatív ötletek, játékos feladatok alkalmazásával segítik majd a magyarországi német irodalom neves alakjainak oktatását.

Interaktiv_felolvasas_Arnold_Krisztinaval_2

– Egy-egy munkacsoport egy-egy íróval vagy költővel foglalkozott. A csoport különlegességét az adta, hogy abban helyet foglalt maga a művész is, akinek a munkásságát feldolgozó tansegédlet készült – mondja Brambauer-Szigriszt Adrienn. – Mivel a kollégák így például közvetlenül az alkotóktól tudhatták meg, hogy az egyes műveik megszületése mögött milyen elgondolások, érzések és motivációk húzódnak, igazán hitelesnek érezzük a most született ötletes, játékos, színes tananyagokat. Az egyik művészvendégünk azt mondta, meglehetősen érdekes élmény volt számára keresztrejtvény feladványaként, vagy épp lehetséges érettségi tételként szembesülnie önmagával. Az egész napos programon Dr. Ingeborg Szöllösi, a Német Kultúrfórum Kelet-Európa referense is részt vett, beszédet mondott a zárórendezvényen és meghívta a VUdAK kiállítást Berlinbe.

Tanarok_a_workshopon_1

A Magyarországi Német Pedagógiai Intézet a projektnapot 15 kreditpontot érő továbbképzésként ismerte el. Az elkészült ötlettárat rövidesen egységes formába öntik, majd a projektben részt vevő pedagógusok számára – akik egyébként a Koch Valéria Iskolaközpont mellett a pécsi Leőwey Klára Gimnáziumból is érkeztek – szabadon felhasználhatóvá teszik.

Deutschválts nyelvet

Címkék:

Kapcsolódó cikkek:

© 2004 - 2017 • Magyarországi Német Kulturális és Információs Központ, Minden jog fenntartva!
logo