Blickpunkt.hu

TrachtTag.hu

Bibliothek.hu

Magyarországi Német Kulturális és Információs Központ és Könyvtár

HomeHírfolyamFókuszban a gyerekek és szülők erősségei, képességei és igényei

Fókuszban a gyerekek és szülők erősségei, képességei és igényei

Szeretne rendszeresen hírekről, cikkekről értesülni?
Lájkolja Ön is a –> Zentrum Facebook oldalát

Itthon újnak számító pedagógiai modellt
népszerűsített egy németországi szakértő

Beszéljünk közös nyelvet! – ezzel a jelmondattal hirdette legújabb továbbképzését az országos német önkormányzat által fenntartott Magyarországi Német Pedagógiai Intézet (UDPI). Óvodapedagógusok és alsós tanítók számára tartott workshopot Kerstin Buck október 15-én Pécsett, majd egy nappal később Törökbálinton is. A passaui St. Michael Gyermek- és Családi Központ gondozónője az úgynevezett Early Excellence modell szakértője. Ez a pedagógiai módszer mindenekelőtt arra ad válaszokat, hogy a szülők miként vonhatók be minél jobban gyermekeik oktatási folyamataiba, valamint arra is megoldásokat keres, hogyan nyújthatnak az óvodák és iskolák hatékony segítséget a szülőknek a mindennapok kihívásainak megoldásához.

73497924_2450404008553371_6798023280616800256_O

– A célunk az oktatási-nevelési intézmények, a szülők és a gyermekek alkotta háromszög minél sikeresebb működtetése, aminek során természetesen a gyermek és az ő nyelvi, lelki fejlesztése a legfontosabb szempont. A továbbképzésünk célja tehát az, hogy a pedagógusainkat e témával kapcsolatban új impulzusokkal gazdagítsuk – hangsúlyozta köszöntőjében Weigert József, a pécsi Koch Valéria Iskolaközpont intézményegységeként működő Magyarországi Német Pedagógiai Intézet vezetője. Az UDPI innovatív képzéseire jellemzően nagy a kereslet; ezúttal gyakorlott szakemberek, kezdő német nemzetiségi pedagógusok, sőt, még főiskolai hallgatók is részt vettek rajta.

74601270_2450403735220065_3877827865915424768_O

Az Early Excellence modell – amely a pedagógusok és szülők együttműködésére, valamint a pedagógiai intézmények családok felé nyitására irányuló következetes módszer – Magyarországon egyelőre kevéssé ismert. Az a lényege, hogy a hiányosságok helyett a gyermekek és szüleik erősségeire, képességeire és igényeire összpontosít; a legfontosabb célja pedig az, hogy a gyermekeket és azok családjait minél sokrétűbben támogassa. Kerstin Buck kiemelte, hogy az Angliából származó EEC-modell napjaink számottevő kihívásaira reagál: – Azt tapasztaltuk például, hogy a családok komoly változáson mennek keresztül. Jellemző, hogy az anya és az apa is dolgozik, és egyre többször szembesülünk azzal, hogy a szülők vagy nagyon fiatalok, vagy elég idősek, emellett pedig sokan nevelik egyedül a gyermeküket. Szép számmal vannak olyanok is, akik a tanulmányaik miatt költöztek Passauba, ebből adódóan a saját családjaiktól távol élnek, és nincs, aki segítene nekik a mindennapokban. Úgy éreztük tehát, hogy jobban kell támogatnunk őket.

74421718_2450402788553493_5101529332048723968_O

A továbbképzésen részt vevő magyarországi német óvónők és tanítók érzékenyítése érdekében a szakértő a St. Michael Gyermek- és Családi Központ életéből konkrét eseteket is említett: – Előfordult például, hogy egy édesanya felsóhajtott: bárcsak lenne legalább egyetlen szabad esténk! Ebből megértettük, hogy azok a szülők, akiknek a családjai távol élnek, nem számíthatnak arra, hogy időnként más vigyáz a kicsikre. Azóta évente legalább egy alkalommal megszervezzük, hogy a gyermekek péntekről szombatra nálunk aludjanak. Így a szüleik estéjét szabaddá tesszük. Szóval az EEC jegyében igyekszünk abban segíteni, amiben a családjaink tényleg segítségre szorulnak.

74170801_2450402885220150_4708647529359605760_O

A mindehhez szükséges bizalmas kapcsolat alapja pedig a gondozók és a szülők által beszélt „közös nyelv”. A szakértő kiemelte, hogy van két alapelvük, amit mindvégig szem előtt tartanak: Egyrészt azt, hogy a gyermekek igazi szakértői mindig maguk a szülők, így a kicsik csakis akkor fejleszthetők jól, ha a pedagógusok tudják, hogy a szüleik hogyan látják őket. Másrészről pedig alapként tekintenek a pozitív hozzáállásra: a gyerekek, a szülők és a nevelők erősségeire való építkezésre. – A tanulmányaim során magam is azt tapasztaltam, hogy mindig a hiányosságokat keressük, azt, hogy mit nem tud a gyerek – véli Kerstin Buck. – Mi azonban azt gondoljuk, hogy sokkal inkább azt kellene felismernünk, hogy ő mihez ért, miben jó. Meggyőződésünk ugyanis, hogy az erősségek által a gyengeségek is sokkal könnyebben kezelhetőek.

A továbbképzés az Emberi Erőforrások Minisztériuma támogatásával valósult meg.

Audi Hungaria Iskolaközpont Győr: Búcsú a 2024/25-ös ballagó évfolyamtól

Andreas Gering főigazgató: „Az élet nem futószalag – hanem kaland!”

Az MNÁMK Ifjúsági Tánccsoportja Athénban – egy különleges táncprojekt élményei

A bajai MNÁMK tizenegy táncos diákja három pedagógus kíséretében egy nemzetközi táncprojekt keretében Görögország fővárosába, Athénba látogatott.

Franz Metz: Heinrich Weidt. Der Lebensweg eines deutschen Kapellmeisters im Europa des 19. Jahrhunderts

Egy könyv mindazoknak, akik érdeklődnek a közép- és délkelet-európai zenei örökség, valamint a bánáti német közösség zenetörténete iránt.

A 2022. évi népszámlálás adatainak elemzése

A 2022. évi népszámlálás végleges adatai 2023 őszén jelentek meg, amelyek alapján elemzések készültek a magyarországi németek létszámáról és összetételéről különböző szempontok szerint.

Franz Metz: Heinrich Weidt. Der Lebensweg eines deutschen Kapellmeisters im Europa des 19. Jahrhunderts

Egy könyv mindazoknak, akik érdeklődnek a közép- és délkelet-európai zenei örökség, valamint a bánáti német közösség zenetörténete iránt.

Dr. Erdős Ferenc: Mór története

Az itt bemutatott 2002-ben megjelent kétnyelvű kiadvány nem pusztán egy helytörténeti monográfia, hanem méltó tisztelgés Mór múltja, értékei és közössége előtt.

Simányi Frigyes: Baranya megye tájházai, emlékházai, népi épületei

Egy kötet mindazok számára, akik szeretnék felfedezni, hogyan éltek elődeink a falusi mindennapokban és hogyan őrzik ezt a tudást ma a baranyai tájházak.