Blickpunkt.hu

TrachtTag.hu

Bibliothek.hu

Magyarországi Német Kulturális és Információs Központ és Könyvtár

Homealapértelmezett1 milliárd 86 millió forint támogatás kaptak a nemzetiségi köznevelési intézmények

1 milliárd 86 millió forint támogatás kaptak a nemzetiségi köznevelési intézmények

Szeretne rendszeresen hírekről, cikkekről értesülni?
Lájkolja Ön is a –> Zentrum Facebook oldalát

2020. február 27-én az Országház Vadásztermében került sor az idei évi nemzetiségi köznevelési intézmények kiegészítő támogatásainak ünnepélyes átadására. Az erről szóló okleveleket az intézményfenntartó települési nemzetiségi önkormányzatok és az említett intézmények képviselői vették át. A rendezvényen a Magyarországon élő horvát, német és szlovák nemzetiségek magas rangú képviselői is jelen voltak (a többi nemzetiség kizárólag a legfelső képviseleti szervén keresztül tart fenn oktatási intézményeket). Az ország valamennyi részéből érkeztek képviselők a német nemzetiségi intézményektől, valamint a települési német önkormányzatoktól. A Magyarországi Németek Országos Önkormányzatának megbízásából Schubert Olívia elnökhelyettes, valamint Ritter Imre parlamenti képviselő jelentek meg.

Több mint egymilliárd forinttal támogatja a kormány a nemzetiségi iskolákat

Schubert Olívia, az országos német önkormányzat elnökhelyettese a rendezvény kapcsán elmondta, az utóbbi években jelentősen megnövekedett azon német nemzetiségi önkormányzatok száma, amelyek helyi oktatási intézmények fenntartását vették át: – Nagyon büszkék vagyunk rájuk és tisztelettel tartozunk áldozatos munkájukért, hiszen ezzel vállalják és ki is fejezik szándékukat aziránt, hogy a helyi identitást és német oktatásügyet is támogassák, megőrizzék. Ez egy lehetőség, mely egyúttal rendkívül nagy kihívást is jelent, ezért az érintettek kitartására van szükség. A munka alapjait az intézmények finanszírozásának biztosítása, és ezzel együtt az oktatás színvonalának megtartása jelentik. A fenntartók és az iskolák-óvodák részére az MNOÖ évente – idén március 3-án – országos szakmai napot tart, amelyen az érintettek lehetőséget kapnak kérdések feltevésére, informálódásra, eszmecserére, szakértők segítségének igénybevételére. Hisszük azt, hogy ezzel az MNOÖ hatékonyan támogatja és segíti a fenntartókat és az intézményeket – fogalmazott az elnökhelyettes.

Ritter Imre parlamenti képviselő beszédében kiemelte, a támogatások összege az utóbbi három évben jelentősen nőtt: – A három évvel ezelőtti hasonló rendezvényen 80 millió forint támogatás állt a nemzetiségek rendelkezésre, ma pedig 1 milliárd 86 millió forint támogatáson osztozhatunk. A parlamenti képviselő kitért a nemzeti pedagógusprogram konkrét sikereire is: – A nemzetiségi pedagóguspótlék 2020. január 1-jétől 40%-kal növekedett, ez azt jelenti, hogy a diplomával rendelkező nemzetiségi pedagógusok így 81.000 forinttal több bért kapnak havonta. 2020-ban már közel 4000 nemzetiségi óvodapedagógus, tanító, illetve tanár kap mintegy 3 milliárd forinttal több kiegészítést, mint három évvel ezelőtt. Ritter Imre beszámolt a nemzetiségi hallgatói ösztöndíjprogram eredményességéről is: – Eddig mintegy 320 nemzetiségi szakos pedagógus hallgató pályázta meg az ösztöndíjat, célunk pedig az, hogy ezt a programot tovább bővítsük. 4,5-ös átlagnál egy hallgató nettó 71.000 forinthoz jut havonta. Soha korábban nem volt ilyen lehetőség – fogalmazott Ritter, aki egy folyamatban lévő felmérésről is említést tett. Az országos szintű kutatás a nemzetiségi intézmények pedagógushiányának mértékét igyekszik feltárni. A képviselő akár a nemzetiségi pedagógusképzés továbbfejlesztését is elképzelhetőnek tartja az eddigi eredmények alapján.

Soltész Miklós egyházi, nemzetiségi és civil társadalmi kapcsolatokért felelős államtitkár beszédében megköszönte a jelenlévők áldozatos munkáját: – Önök mind hozzájárulnak ahhoz, hogy közösségeikben a hagyományokat ápolják és továbbadják. A mai világban számos olyan folyamat zajlik, mely az egységesítést célozza, éppen ezért kiemelten fontos és mindannyiunk közös feladata, hogy a körülöttünk lévő sokszínűséget megőrizzük – fogalmazott az államtitkár. Elmondta, a nemzetiségi intézmények számában jelentős növekedés tapasztalható: – Míg 2010-ben országszerte mindössze 12 oktatási intézmény működött nemzetiségi önkormányzati fenntartásban, ez a szám mára 91 lett. Mind tudják, ezek jelentős részét a helyi nemzetiségi önkormányzatok tartják fenn – tette hozzá Soltész Miklós.

A rendezvényen a bólyi és biatorbágyi német nemzetiségi általános iskolák, valamint a mátraszentimrei szlovák általános iskola növendékei működtek közre: nyelvjárási és népzenei aláfestéssel előadott produkciókkal színesítették az eseményt.

Audi Hungaria Iskolaközpont Győr: Búcsú a 2024/25-ös ballagó évfolyamtól

Andreas Gering főigazgató: „Az élet nem futószalag – hanem kaland!”

Az MNÁMK Ifjúsági Tánccsoportja Athénban – egy különleges táncprojekt élményei

A bajai MNÁMK tizenegy táncos diákja három pedagógus kíséretében egy nemzetközi táncprojekt keretében Görögország fővárosába, Athénba látogatott.

Franz Metz: Heinrich Weidt. Der Lebensweg eines deutschen Kapellmeisters im Europa des 19. Jahrhunderts

Egy könyv mindazoknak, akik érdeklődnek a közép- és délkelet-európai zenei örökség, valamint a bánáti német közösség zenetörténete iránt.

A 2022. évi népszámlálás adatainak elemzése

A 2022. évi népszámlálás végleges adatai 2023 őszén jelentek meg, amelyek alapján elemzések készültek a magyarországi németek létszámáról és összetételéről különböző szempontok szerint.

Franz Metz: Heinrich Weidt. Der Lebensweg eines deutschen Kapellmeisters im Europa des 19. Jahrhunderts

Egy könyv mindazoknak, akik érdeklődnek a közép- és délkelet-európai zenei örökség, valamint a bánáti német közösség zenetörténete iránt.

Dr. Erdős Ferenc: Mór története

Az itt bemutatott 2002-ben megjelent kétnyelvű kiadvány nem pusztán egy helytörténeti monográfia, hanem méltó tisztelgés Mór múltja, értékei és közössége előtt.

Simányi Frigyes: Baranya megye tájházai, emlékházai, népi épületei

Egy kötet mindazok számára, akik szeretnék felfedezni, hogyan éltek elődeink a falusi mindennapokban és hogyan őrzik ezt a tudást ma a baranyai tájházak.