Szeretne rendszeresen hírekről, cikkekről értesülni?
Lájkolja Ön is a –> Zentrum Facebook oldalát
Müncheni szakértők továbbképzése magyarországi némettanárok számára
– Az anyanyelvem a görög – ez az a nyelv, amely az egész nyelvi fejlődésemre befolyással volt. Ha németül beszélek, hallani, hogy van egy kis akcentusom: azért, mert ezt a nyelvet felnőttként tanultam meg. Azonban a németre sem idegen nyelvként, sokkal inkább második nyelvként tekintek, hiszen naponta használom, szükségem van rá a mindennapokban – saját példáján világította meg Dr. Vassilia Triarchi-Herrmann a második nyelv elsajátítása kapcsán fontos alapfogalmakat. A müncheni Iskolaminőségi és Oktatáskutatási Intézet (ISB) szakértője munkatársával, Evi Wagnerrel együtt magyarországi némettanároknak tartott továbbképzéseket. A kurzusokra a pécsi Koch Valéria Iskolaközpontban és a pilisvörösvári Friedrich Schiller Gimnáziumban került sor. A kurzusok szervezője a Magyarországi Németek Országos Önkormányzata által fenntartott Magyarországi Német Pedagógiai Intézet (UdPI) volt.
A pedagógia és a pszichológia nem olyan, mint az orvostudomány, hogy azonnal beszedhető gyógyszerekkel kezelhetők bizonyos felmerülő problémák – hangsúlyozta a görög-német nyelvész, aki alsós tanítók előtt beszélt. Konkrét tippeket és segédanyagokat adott magyarországi kollégáinak ahhoz, hogy a második nyelv fejlesztése minél hatékonyabban működhessen.
Az említett előadással párhuzamosan a müncheni ISB egy másik szakértője a kompetenciaközpontúsággal kapcsolatos nézeteit világította meg felső tagozatos és gimnáziumi némettanárok számára. Kompetenciákat nem lehet tanítani, azokat a diákok maguk kell, hogy elsajátítsák – Evi Wagner ezt az idézetet vette előadása mottójául, miközben a kompetenciaközpontú tanítás különféle szempontjait vizsgálta. – Ez a szemlélet másféle hozzáállást és gyakorlatot feltételez – véli a szakértő. Ez azonban természetesen nem azt jelenti, hogy az évek során jól bevált feladatainkat egy az egyben kidobjuk. Elég azokat átalakítani: átfogalmazni, a feladatok kapcsán megfogalmazott célokat kibővíteni, vagy épp a gyerekek életének környezetét is figyelembe venni.
Az előadó utalt a kompetenciaközpontú feladatok előnyeire is: az a jó bennük – fogalmazott, hogy nem csak egyetlen helyes megfejtésük van, hanem többféleképp is megoldhatók. Az a tény pedig, hogy minden gyerek képes arra, hogy megoldja őket, nagyban hozzájárul a tanulók önbecsüléséhez.
Manapság Magyarországon is egyre nagyobb az érdeklődés a kompetencia- és eredményközpontú németoktatás iránt. A továbbképzés résztvevői szívesen vették az ösztönzést és az új ötleteket. Az előadó bemutatta nekik azt az ISB München által létrehozott online portált, amelyen kész tantervek állnak a pedagógusok rendelkezésére.
Weigert József, a Magyarországi Német Pedagógiai Intézet igazgatója elragadtatottan beszélt a kurzusokról: – Vassilia Triarchi-Herrmann azt mesélte, hogy Pilisvörösváron az egyik némettanárnő a nyakába borult, megköszönve neki, hogy végre felnyitotta a szemét. Az efféle visszajelzések adják a képzéseink valódi értelmét.
A pedagógiai intézet több mint 10 esztendeje dolgozik együtt a müncheni ISB-vel. Az együttműködés fókuszában mindenekelőtt olyan továbbképzések állnak, amelyeken a hazai német nemzetiségi és kéttannyelvű oktatási intézmények pedagógusai vehetnek részt. Az UdPI célja ugyanis az, hogy minél több Németországban kipróbált és jól bevált, de hazánkban még kevéssé ismert oktatás-nevelési módszert honosítson meg Magyarországon is annak érdekében, hogy a németoktatás minél innovatívabb, színvonalasabb és színesebb legyen.