Blickpunkt.hu

TrachtTag.hu

Bibliothek.hu

Magyarországi Német Kulturális és Információs Központ és Könyvtár

Homealapértelmezett„Minek újra felfedezni a spanyolviaszt, ha már annyi minden kész?”

„Minek újra felfedezni a spanyolviaszt, ha már annyi minden kész?”

Szeretne rendszeresen hírekről, cikkekről értesülni?
Lájkolja Ön is a –> Zentrum Facebook oldalát

Lengyelországi német pedagógusküldöttség
látogatott a magyarországi németekhez

A lengyelországi Felső-Sziléziából érkeztek azok a némettanárok és szaktanácsadók, akik négy napig vendégeskedtek a Koch Valéria Iskolaközpontban, a Magyarországi Németek Országos Önkormányzata pécsi oktatási intézményében. A látogatásuk célja az volt, hogy ötleteket gyűjtsenek a saját kisebbségi oktatási rendszerük fejlesztéséhez. A tanulmányút megvalósulását a Pro Liberis Silesiae nevű raszowai egyesület kezdeményezte. A szervezet ugyanis német-lengyel kétnyelvű óvodákat és iskolákat működtet, amelyek elsődleges feladata az, hogy a gyermekek egyéni erősségeire és gyengeségeire építve önálló gondolkodásra és cselekvésre ösztönözze őket – mégpedig kétnyelvű nevelés-oktatás révén.

image-1

Óralátogatás a bajai Magyarországi Németek Általános Művelődési Központjában és a pécsi Koch Valéria Iskolaközpontban, a német nemzetiségi tanösvények meglátogatásával egybekötött kirándulás Somberekre és Fekedre, sőt, még egy Villánykövesdre szervezett gasztrotúra is belefért: a Magyarországon töltött látogatás célja az volt, hogy a küldöttség minél több hasznosítható ötlettel térjen haza – mondta dr. Margarethe Wysdak, a Pro Liberis Silesiae Egyesület elnöke: – A mi egyesületünk kicsi, a lehetőségei korlátozottak. Úgy gondoljuk, felesleges újra felfedeznünk a spanyolviaszt, miközben számtalan téma, tananyag és program kidolgozva a rendelkezésünkre áll. A két ország oktatási rendszere közt nincs nagy különbség, ezért rengeteg ötletet meríthetünk a magyarországi németektől.

A Koch Valéria Iskolaközpontot fenntartó Magyarországi Németek Országos Önkormányzatához hasonlóan a Pro Liberis Silesiae Egyesület is nevelési-oktatási intézmények fenntartója: három óvodáé és három iskoláé. Az említett intézmények a kisebbségi nyelv oktatására és a gyermekeknek a Montessori-pedagógia módszereivel való tanítására-nevelésére fektetnek hangsúlyt. – Azt szeretnénk megmutatni, hogy a hagyományostól eltérő oktatás is hatékony. A célunk, hogy a gyermekek egyedisége, önmagukba vetett hite és öntudata kibontakozzon, emellett pedig a régiónkban élő német kisebbség tagjainak szeretnénk lehetőséget adni arra, hogy a gyermekeiket az óvodától az általános iskola végéig kétnyelvű intézményekbe járathassák. Meggyőződésünk, hogy e két koncepció erősíti egymást. Sok segítséget kapunk német nyelvterületről – főleg tananyagokat –, azonban nagy gondunk a tantárgyakat két nyelven oktatni tudó pedagógusok hiánya. A magyarországi németekkel ellentétben nekünk egynyelvű osztályaink sincsenek. Lengyelországban csak 2005-ben fogadták el a kisebbségi törvényt, nálunk a német nyelv újjáélesztése a reális cél. Két nemzedék nőtt fel ugyanis abban az időszakban, amikor szigorúan tilos volt németül beszélni. Manapság szerencsére egyre többen döntenek a gyermekeik kétnyelvű nevelése mellett, éppen ezért egyre nagyobb az érdeklődés az intézményeink iránt is.

image

A küldöttséget lenyűgözte a magyarországi német oktatási központok tanulóinak magas szintű nyelvtudása – nyilatkozta dr. Margarethe Wysdak. Az elnök elmondta: a soron következő feladatuk az lesz, hogy a Magyarországon gyűjtött impulzusokat a német nyelvre és kultúrára specializálódott szakemberekkel közösen értékeljék, majd tanári továbbképzéseken továbbadják. Emellett pedig a most kiépült kapcsolat továbbéltetésén is gondolkodnak: a Koch Valéria Iskolaközpont és a Magyarországi Német Pedagógiai Intézet delegációját egy konferencia keretében megvalósuló véleménycserére hívnák, valamint az egyesületi iskolákban zajló „Gyermekek saját várost építenek” című demokráciaprojektjük egy jövőbeni találkozójára magyarországi német diákokat is meginvitálnának. Az egyesületi elnök szerint mindenesetre egy biztos: a látogatás rövidtávú eredményeképp a saját fenntartású iskoláikban már hamarosan bevezetik a nemzetiségi népismeret tantárgyat, amit Magyarországon láttak, náluk azonban ez idáig ilyen formán nem létezett.

A tanulmányút a stuttgarti Külkapcsolatok Intézete támogatásával valósulhatott meg.

Audi Hungaria Iskolaközpont Győr: Búcsú a 2024/25-ös ballagó évfolyamtól

Andreas Gering főigazgató: „Az élet nem futószalag – hanem kaland!”

Az MNÁMK Ifjúsági Tánccsoportja Athénban – egy különleges táncprojekt élményei

A bajai MNÁMK tizenegy táncos diákja három pedagógus kíséretében egy nemzetközi táncprojekt keretében Görögország fővárosába, Athénba látogatott.

Franz Metz: Heinrich Weidt. Der Lebensweg eines deutschen Kapellmeisters im Europa des 19. Jahrhunderts

Egy könyv mindazoknak, akik érdeklődnek a közép- és délkelet-európai zenei örökség, valamint a bánáti német közösség zenetörténete iránt.

A 2022. évi népszámlálás adatainak elemzése

A 2022. évi népszámlálás végleges adatai 2023 őszén jelentek meg, amelyek alapján elemzések készültek a magyarországi németek létszámáról és összetételéről különböző szempontok szerint.

Franz Metz: Heinrich Weidt. Der Lebensweg eines deutschen Kapellmeisters im Europa des 19. Jahrhunderts

Egy könyv mindazoknak, akik érdeklődnek a közép- és délkelet-európai zenei örökség, valamint a bánáti német közösség zenetörténete iránt.

Dr. Erdős Ferenc: Mór története

Az itt bemutatott 2002-ben megjelent kétnyelvű kiadvány nem pusztán egy helytörténeti monográfia, hanem méltó tisztelgés Mór múltja, értékei és közössége előtt.

Simányi Frigyes: Baranya megye tájházai, emlékházai, népi épületei

Egy kötet mindazok számára, akik szeretnék felfedezni, hogyan éltek elődeink a falusi mindennapokban és hogyan őrzik ezt a tudást ma a baranyai tájházak.