Szeretne rendszeresen hírekről, cikkekről értesülni?
Lájkolja Ön is a –> Zentrum Facebook oldalát
Eredményes volt a „Die Deutschen und ihre Nachbarn im Osten” elnevezésű iskolai vetélkedő
A Magyarországi Németek Országos Önkormányzata az idei iskolaévben részt vállalt a „Die Deutschen und ihre Nachbarn im Osten” (A németek és keleti szomszédaik) című iskolai vetélkedő megszervezésében, mely a „Gemeinsam in Europa. Baden-Württemberg und Ungarn” (Együtt Európában. Baden-Württemberg és Magyarország) mottó alatt zajlott. A vetélkedő kiírására Stuttgartban, a Haus der Heimat des Landes Baden-Württemberg-ben került sor, lebonyolításáról pedig az MNOÖ gondoskodott. A vetélkedőn hét különböző magyarországi német két tannyelvű általános iskola és gimnázium 818 5-12. osztályos tanulója vett részt.
A legjobb teljesítményeket vonzó díjakkal jutalmazták. Azonban a tervezett ünnepélyes díjátadóra sajnos a világjárvány miatt nem kerülhetett sor. A stuttgarti Haus der Heimat szakterületi vezetője, Dr. Diane Dingeldein a verseny fődíjáról – ami egy többnapos szeptemberi tanulmányút lenne 30 tanuló számára – a következőket nyilatkozta: – Arra az esetre ha egyáltalán nem utazhatnánk, már most alternatívákon, mindenki számára vonzó és praktikusan kivitelezhető megoldásokon gondolkozunk.
A tanulók három kategóriában – „Suchen und Finden” (Keress és találj!), „Schreiben und Gestalten“ (Írás és alkotás), illetve és „Künstlerisches Arbeiten“ (Művészit alkotni) – tehették próbára kreativitásukat egyénileg, kis, maximum háromfős csoportban vagy osztályonként. Az „Írás és alkotás“ és a „Művészit alkotni“ kategóriákban az iskoláknak elődöntőt kellett szervezniük. A „Keress és találj!“ kategóriára 190 részvételi űrlap érkezett és 15 csapat maximális pontszámot ért el. 28 művészeti alkotást és 42 írásos munkát nyújtottak be.
A pályaműveket egy négyfős zsűri értékelte: Miskovics Mária, a Nemzetiségi Pedagógiai Oktatási Központ munkatársa, Ambach Mónika, a Magyarországi Németek Kulturális és Információs Központ és Könyvtár igazgatónője, Weigert József, a Magyarországi Német Pedagógiai Intézet vezetője és Schuth János, a Neue Zeitung főszerkesztője.
– A tanulók változatos feladatokkal találhatták szembe magukat. Ezek az életkorokhoz igazodtak és kellőképpen inspirálóak, elgondolkodtatóak és kutatásra ösztönzőek voltak – mondta Weigert József. – Minden munkát nagyon igényesnek és érdekesnek találtam. Nagy érdeklődéssel szemléltem, illetve olvastam a műveket! Hatalmas élményt nyújtottak! Külön kiemelném a pályázók kreativitását, amellyel a kiválasztott feladatot mind képi – így a videók esetében is – mind szövegszinten megoldották. Ezért is volt nehéz számomra egy igazságos rangsort felállítani. Mindenkinek gratulálok, aki részt vett a versenyben, és szeretnék minden tanulót arra bíztatni, hogy ezen vagy hasonló versenyeken megmérettessék magukat!
– Sokkal hatékonyabbak vagyunk a tanulásban, ha az anyagot kreatív módon dolgozzuk fel. Hiszen pont az a lényeg, hogy a diák örömmel, a saját kíváncsiságát kielégítve mélyüljön el egy témában. Aki ilyen módon old meg egy feladatot, az – versenyeredménytől függetlenül – fontos és életre szóló ismereteket szerez – hangsúlyozta Ambach Mónika. – Ez a pályázat pont ilyen lehetőséget nyújtott a résztvevőknek, és biztos vagyok benne, hogy felkeltette az érdeklődésüket a partnernemzetek iránt. Hiszen ez fontos alapja minden együttműködésnek, valamint erre alapozhatjuk az egymás kultúrája iránti tiszteletet és egymás elfogadását is. Mindig szívesen fogadom el az olyan kezdeményezések zsűrijébe szóló felkéréseket, amelyek feladatai kihívások elé állítják a tanulókat, és egyéni megoldásokra ösztönzik őket. Sok órát töltöttem el a benyújtott művek tanulmányozásával, melyek nekem is új információkkal szolgáltak. Lenyűgözött a versenyzők kreativitása, a pályaművek fantáziadús és ötletgazdag kivitelezése. A beadott naplóbejegyzések, gasztroblogok, Bauhaus-modellek vagy szecessziós rajzok mind erről a sokoldalúságról tanúskodnak. Köszönöm az élményt, és gratulálok a jól sikerült művekhez, valamint a kiváló megoldásokhoz!
Miskovics Mária a következőképp összegezte tapasztalatait: A Baden-Württemberg német szövetségi tartomány és Magyarország által kiírt verseny, ahogyan a benyújtott művek számából is kitűnik, nagy érdeklődést keltett a hét magyarországi német iskola tanulóiban, és az élet legkülönbözőbb területeinek sokszínű palettájából adott ízelítőt, úgymint a történelem, művészet, építészet, sport, környezetünk és a gasztronómia. A munkák áttanulmányozása, értékelése nagy kihívást jelentett nekünk zsűritagoknak. Nem is elsősorban a mennyiség, hanem sokkal inkább a tartalmuk miatt. Minden pályamű mögött érezhető volt a tanulók kutatómunkája, felkészültsége, hiszen információkat gyűjtöttek, ennek részeként tanárokhoz, szakemberekhez vagy épp nagyszüleikhez fordultak. Így születtek meg a nagyszerű projektmunkák a Bauhaus témájában, a hagyományos ételekről készített rövidfilmek, az Aranycsapat tagjaival készült fantáziariportok, a részletesen kidolgozott öko-osztálykirándulások, városismertetők, a hollókői hollókról szóló legendák, a kézzel írt családi levelezések a 18. századból, naplóbejegyzések Sisi eddig ismeretlen titkairól, vagy a rajzok festett ablakokról, melyek szépségét sajnos a képernyő nem tudja visszaadni. Ahhoz, hogy lelkiismeretesen értékelhessük az anyagokat, nekünk is el kellett merülnünk a különböző művészeti ágakban, témakörökben, utána kellett olvasnunk dolgoknak, illetve forrásokat kellett felkutatnunk. Ez azt jelenti, hogy nemcsak a benyújtott művek gazdagítottak minket esztétikumukkal, hanem a kiértékelésükhöz szükséges felkészülésünk is. Amit még fontosnak tartok megemlíteni: pontosan érzékelhető volt a résztvevők igyekezete és lelkesedése. Ezt tisztán lehetett látni és hallani a videókban és a rádióinterjúkban is. De a gondosan felépített Bauhaus-modellekben, a fantáziadús képekben, plakátokon is visszaköszön a feladatok végrehajtása során átélt öröm. A kiírás elérte célját. Sok tanuló vett részt a versenyen, a magyarországi németek és a németek közös gyökereit kutatva, és ezzel szimbolikusan minden egyes pályázó beépített egy-egy építőkövet a házba, amit a közös Európa jelent számunkra. Nagyon sajnálatos, hogy nem találkozhattunk személyesen a résztvevőkkel, az értékelő munka is személytelenül zajlott, a zsűritagok egymástól és az MNOÖ hivatalától is függetlenül dolgoztak. A munka ennek ellenére örömet okozott nekem. Továbbra is sok sikert és örömöt kívánok a tanulóknak, tanáraiknak és támogatóiknak! Maradjanak továbbra is olyan nyitottak, mint ezeknél a feladatoknál! A németországi és magyarországi szervezőknek azt kívánom, hogy továbbra is motiválják úgy a tanulókat, hogy a hagyományos dolgokat a maiakkal össze tudják kötni.