Szeretne rendszeresen hírekről, cikkekről értesülni?
Lájkolja Ön is a –> Zentrum Facebook oldalát
Idén végre személyesen találkozhattak
az országos német verseny döntősei
Az Emberi Erőforrások Minisztériuma a Nemzeti Tehetség Programban idén harmadik alkalommal hirdette meg az országos német versenyt a 9. és 10. osztályos diákoknak, melynek megszervezésével ismét a bajai Magyarországi Németek Általános Művelődési Központját bízta meg. Bár a szervezők az előző két év során alaposan kidolgozták a verseny keretrendszerét, és sok tapasztalatot gyűjtöttek a lebonyolítással kapcsolatban, az idei verseny mégis új kihívásokat is tartogatott.
A koronavírus lecsengésével ugyanis idén első alkalommal nyílt rá mód, hogy az országos német verseny döntőjét – az eredeti elgondolásoknak megfelelően – a döntősök személyes jelenléte mellett szervezzék meg. Emelett a szervezők egy teljesen új feladattípust is beépítettek a döntő feladatai közé.
Nyelvi versenyektől szokatlan módon, a versenyt háromfős csapatoknak hirdették meg. Ennek az a magyarázata, hogy a szervezők próbáltak azokra a diákokra is gondolni, akik csak nemrég kezdték el tanulni a német nyelvet, és magabiztosabbnak érzik magukat, ha egy csapat részeként kell helytállniuk. A versenyt két különböző nyelvi kategóriában hirdették meg, a nevezéskor a csapatok dönthették el, melyikbe jelentkeznek. A versenyre igen nagy érdeklődés mutatkozott, hiszen 9. és 10. osztályos diákoknak kevés versenyt szerveznek. A két meghirdetett kategóriában összesen 100 csapat (300 tanuló) nevezett az online jelentkezés során az ország számos településéről.
A verseny három fordulóból állt. Az első – online – fordulóban egy olvasott szöveghez kapcsolódó írásbeli feladatsor a diákok olvasásértését, szókincsét és nyelvhelyességét mérte. Minden tanuló a saját iskolájában egyénileg oldotta meg a feladatokat, majd ezután a három csapattag pontjainak összeadásával született meg az első forduló eredménye. Kategóriánként a húsz legmagasabb pontszámot elért csapat jutott tovább a második fordulóba. Itt feladatuk egy rövid videó forgatása volt, melynek témája a verseny idei témájához – sport és egészség – kellett, hogy kapcsolódjon.. Az ötletes és színvonalas kisfilmeket egy háromfős zsűri értékelte; az elért pontszámok alapján mindkét kategóriában a legjobb nyolc csapat jutott a döntőbe.
A döntő a tanulók aktív és gyorsan mozgósítható német nyelvi tudását mérte. A csapatok először egy előre elkészített rövid prezentációval bemutatták iskolájukat, így egymást is jobban meg tudták ismerni. Ezt követően villámfeladatokkal gyűjthettek további pontokat, végül egy szituációs feladatot kellett megoldaniuk a versenyzőknek.
A döntőben az A2-B1 kategória zsűrijében Dr. Gerner Zsuzsanna, a Pécsi Tudományegyetem Germanisztikai Intézetének vezetője (elnök), Melinda Kirch, a ZfA (Zentralstelle für das Auslandsschulwesen) szaktanácsadója,, valamint Weigert József, a Magyarországi Német Pedagógiai és Módszertani Központ Magyarországi Németek Pedagógiai Központ igazgatója foglaltak helyet.
A B2-B2+ kategória csapatait Dr. Knipf Erzsébet, az Eötvös Lorand Tudományegyetem Germanisztikai Intézet volt vezetője (elnök), Hahnerné Feth Gabriella, a mohácsi Kisfaludy Károly Gimnázium intézményvezetője, valamint Bártfay Réka, a budapesti Goethe Intézet munkatársa értékelték.
A döntő eredményei:
A2-B1 kategória
- hely: 2RM csapat (Szent István Gimnázium, Budapest)
- hely: Le Monke csapat (Szent István Gimnázium, Budapest)
- hely: Bierussia Dortmund csapat (Városmajori Gimnázium, Budapest)
B2-B2+ kategória
- hely: Automobil csapat (Koch Valeria Iskolaközpont, Pécs)
- hely: BBB-Struktur csapat (Audi Hungária ÁMK, Győr)
- hely: OrchIdeen csapat (MNÁMK, Baja)
A visszajelzések és a sok mosolygós arc alapján úgy tűnt, hogy a diákok nagyon élvezték a kreatív feladatokat. A szervezők örömére szolgált, hogy olyan versenyt sikerült kialakítanunk, mely nemcsak a diákok tudását méri, hanem szórakoztató is, hiszen a verseny mottója: Deutsch macht Spaß, azaz A német nyelv szórakoztat.
Csorbai Péter