Szeretne rendszeresen hírekről, cikkekről értesülni?
Lájkolja Ön is a –> Zentrum Facebook oldalát
A magyarországi német szerzők gyermekversei napjainkban aktuálisabbak, mint valaha. Egyrészt a közelmúltban két vadonatúj könyv jelent meg: Arnold Krisztina Wolki und ihre Freunde, illetve Michelisz József Regenbogen című kötete, másrészt a gyerekversek előnye az olvasmányokkal szemben, hogy ritmusosak, dallamosak, rövidek és a szó valódi értelmében tömörebbek. Pontosabban fogalmazva: a magyarországi német óvodákban, iskolákban könnyen használhatóak.
Radvai Teréz, az ELTE-TÓK docense minden évben továbbképzést szervez a német szakos óvoda- és általános iskolai pedagógusok számára Kulturális tudatosság – interkulturális érzékenyítés a magyarországi német óvodai és iskolai képzésben címmel. A május közepén tartott rendezvényen Scherzinger Mária, a Magyarországi Német Pedagógiai és Módszertani Központ (UMZ) oktatási referense is workshopot tartott, amelyen Arnold Krisztina és Michelisz József gyermekverseivel kapcsolatos módszertani ötleteit mutatta be.
A magyarországi német intézményekben a nyelvoktatás alatt a németet az anyanyelv helyett sajnos már mint „második nyelvet” értjük. Ebből kifolyólag a képzés fókuszában a német nyelv népszerűsítése és mindennapos használata áll. A nyelvtudás átadása magas követelményeket támaszt a pedagógusokkal szemben. Ezalatt nemcsak a munkaformákat kell érteni, hanem azokat a módszereket és technikákat is, amelyek eredményessé, változatossá teszik a képzést, és a gyerekeknek egyre nagyobb nyelvi biztonságot ad.
A gyermekversek lehetőséget nyújtanak ehhez a munkához. Számos olyan alkotás létezik, amely felkelti a gyerekek érdeklődését. Nem szabad azonban megfeledkezni arról, hogy minden irodalmi szöveget didaktizálni kell, mielőtt a gyermekeknek „tálaljuk”, különben az adott mű nem lesz „emészthető” számukra. Habár így a pedagógusnak több dolga lesz az irodalmi mű feldolgozásának megtervezésénél, de megéri a fáradozást.
A koncepcióban azok a versek kaptak hangsúlyt, amelyek a különböző korosztály érdeklődésének és életkorának leginkább megfeleltek, felkeltve a gyerekek kíváncsiságát az óvodától az általános iskola alsó tagozatán át a felső tagozatig. A műhelymunka célja az volt, hogy a leendő és már gyakorló pedagógusok számára néhány didaktikai javaslatot adjon, hogyan lehet a magyarországi német szerzők gyermekverseivel többet foglalkozni.
Az UMZ csapata