Szeretne rendszeresen hírekről, cikkekről értesülni?
Lájkolja Ön is a –> Zentrum Facebook oldalát
Az Egy személy – egy nyelv nyelvközvetítési modell sokkal több,
mint a foglalkozásokat németül vezetni!
Immár harmadszor szervezte meg a Magyarországi Német Pedagógiai és Módszertani Központ (UMZ) az „Egy személy – egy nyelv” továbbképzést „Minőségfejlesztés a kétnyelvű nevelést folytató német nemzetiségi óvodákban, fókuszban a személyhez kötött nyelvközvetítési modell” címmel. A 2023. március 11. és június 18-a közötti nyolcvan órás kurzus nagyrészt online formában, két személyes találkozóval zajlott. A kurzus résztvevői, német nemzetiségi óvodapedagógusok beszélgettek tapasztalataikról, benyomásaikról. Ezekből idézünk néhány gondolatot:
„Már több mint húsz éve nemzetiségi óvodapedagógusként dolgozom egy német nemzetiségi óvodában. A napi munkám a legfontosabb. A kurzus során gyorsan világossá vált számomra, hogy ez a nyelvközvetítési modell sokkal több, mint a tevékenységek, foglalkozások német nyelvű vezetése és egy kis német nyelvhasználat a mindennapos tevékenységek során. A gyermekeket meghinteni a német nyelvvel – ismételte többször az előadó, mint ahogyan egy anya folyamatosan beszél az újszülött gyermekéhez annak ellenére, hogy tudja, a gyermek még nem érti szavait. Mostantól arra törekszem, hogy a szókincsemet folyamatosan bővítsem annak érdekében, hogy az itt tanultakat a gyakorlatomban alkalmazni tudjam.”
„Nyolcvan óra teljesítése a napi munka mellett kevesebb mint három hónap alatt megerőltető volt, de megérte! Elégedett vagyok és hálás a lehetőségért! Esetleg hosszabb időintervallumot kellene hagyni a továbbképzésnek!” – javasolta egy résztvevő Győrből.
Miért jelentkezett a továbbképzésre?
„Ismert előadók tartották, akiknek workshopjain már részt vettem korábban, sok értékes szakmai segítséget, tippet, tanácsot kaptam tőlük. Mindenképpen szerettem volna a szaknyelvi kompetenciámat fejleszteni, új ötleteket gyűjteni és módszertani segítséget kapni. Az online verzió lehetővé tette, hogy az ország egész területéről részt tudjunk venni a továbbképzésen.” – így egy részvevő Hegyeshalomból.
Milyen elvárásai voltak a továbbképzéssel kapcsolatosan?
„Gyakorlatközpontú módszertani útmutatásokra, új ötletekre, impulzusokra vártam leginkább. Visszajelzést is szerettem volna arról, hogy jó úton járok-e a kisgyermekkori nyelvközvetítésben.”
Elégedett volt nyelvtudásával a továbbképzést megelőzően?
„Mindig szerettem volna németül árnyaltabban kifejezni magam. Ez a továbbképzés, a sok célnyelven történő kommunikáció új lendületet adott ahhoz, hogy állandóan foglalkozzak a nyelvvel, hogy elmélyítsem nyelvtudásomat.”
Hogyan látja a német nyelv helyzetét az óvodában, ahol dolgozik?
„Az a véleményem, hogy nálunk Győrben a német nyelv fontos szerepet tölt be. Német cégek, amelyek sok embert foglalkoztatnak, valamint az osztrák határ közelsége hatással van erre. Ezért a szülők fontosnak tartják, hogy gyermekük már óvodáskorban megismerkedjen a német nyelvvel.”
Milyen gyakorlati haszna volt a továbbképzésnek?
„A mindennapi gyakorlatban sokkal magabiztosabban, következetesebben, pontosabban használjuk a német nyelvet. Sokat tanultunk együtt és egymástól, tapasztalatokat cseréltünk és a jövőben is számíthatunk egymás segítségére, még partnerkapcsolatok is kialakulhatnak. Számos ötletet kaptunk a magyarországi német kultúra átadására, melyeket átvehetünk, tudatosan beépíthetünk a mindennapjainkba.”
Milyen célokat tűzött maga elé a munkájában a továbbképzés elvégzése után?
„Eddig nem volt nemzetiségi hét az óvodánkban. Most sok impulzust, ötletet kaptam ahhoz, hogy hogyan szervezhetek meg egy ilyen projektet. Ez is hozzátartozik a nemzetiségi kultúra és hagyományok ápolásához, átörökítéséhez.”
„Én négy éve dolgozom német nemzetiségi óvodapedagógusként és már korábban is szerettem volna jelentkezni erre a továbbképzésre. Örülök, hogy részt vettem rajta! Tetszett a továbbképzés, mert új embereket ismertem meg. Kicserélhettük egymással tapasztalatainkat és megbeszélhettük ötleteinket. Jó lenne, ha egy napot egy egynyelvű nevelést folytató óvodában tölthetnénk, ahol a gyakorlatban is megismerhetnénk ezt a módszert.” – számolt be egy résztvevő Baranyából.
Miért tartja fontosnak, hogy a gyermekekkel következetesen csak németül beszéljen?
„Azt tapasztaltam a gyakorlatomban, hogy ha rendszeresen németül beszélek, akkor ez a gyermekeknek természetessé válik, a német nyelv a mindennapok része lesz. Egy idő elteltével nemcsak értik, hanem válaszolnak is németül. Hinnünk kell a módszer sikerében!”
Változtatott valamin a saját gyakorlatában a továbbképzés hatására?
„Sokkal többet beszélgetek azóta németül, nemcsak a gyerekekkel, hanem a kolléganőimmel is. Ezen felül a konfliktusszituációkban sem váltok nyelvet, ott is németül beszélek.”
Ez a továbbképzés egyesek számára olyan volt, mint egy intenzív nyelvtanfolyam. Hogy élte ezt meg Ön?
„Egy véleményen vagyunk. A továbbképzés felnyitotta a szememet. A nyelv elsajátításához a gyermeknek egy sokoldalú nyelvi környezetre van szükségük. Ennek biztosításához a pedagógusoknak minden szituációban nyelvileg felkészültnek kell lenniük. Javasoljuk a kollégáknak ezt a továbbképzést, hasznos, alkalmazható tudásra tehetnek szert számos gyakorlati példával. A referensek elkötelezettek és segítőkészek és biztosították a résztvevőket jövőbeli támogatásukról is.”
A projekt a Német Szövetségi Belügyminisztérium (BMI) támogatásával valósult meg.