Szeretne rendszeresen hírekről, cikkekről értesülni?
Lájkolja Ön is a –> Zentrum Facebook oldalát
A Magyarországi Német Pedagógiai és Módszertani Központ (UMZ) 2023. október 2-án és 3-án két workshopot szervezett óvodapedagógusoknak és tanítóknak.
Az újhartyáni Gyermekvár Óvodában és a szekszárdi Wunderland Óvodában Kerstin Buck, az Early Excellence modell szakértője, Közös nyelvet beszélünk?! címmel két workshopot tartott.
Már az előadó Magyarországra való megérkezése is hangulatos volt, hiszen Újhartyánban a szüreti felvonulás kellős közepén találta magát. Népviseletes gyerekek, zenekar, lovaskocsi és óriás szőlőfürt jellemezték a felvonulást.
Nagy vendégszeretettel fogadták a helyi óvodában az előadót és a résztvevőket egyaránt. Egy csésze kávé mellett régi ismerősök találkoztak, új ismeretségek alakultak. Az óvodavezető büszkén mutatta be intézményét, ahol praktikusan berendezett termeket és sarkokat, kreatív megoldásokat tekinthettek meg a résztvevők.
Már az első feladat meglepő volt: Minden résztvevő írja fel egy „erősség nap“ sugaraira a saját erősségeit! Kiderült, hogy nem is olyan könnyű azt megfogalmazni, hogy miben vagyunk jók, de a pozitív beállítottság alappillére annak, hogy ismerjük a saját erősségeinket. Ezzel a feladattal egy olyan eszközt is kaptak a pedagógusok, amelyet szülői fogadóórákon, a vezetők pedig dolgozói beszélgetések során is tudnak használni.
De mi szükséges ahhoz, hogy egy közös nyelvet alakíthassunk ki? Alap a pozitív beállítottság. És miből ismerhetjük fel ezt a beállítottságot? Miben mutatkozik meg? Mi szükséges hozzá? Erről folyt a beszélgetés, az eszmecsere kiscsoportokban.
A szülők gyermekeik szakértői, ők ismerik a gyermeküket a legjobban. Abból indulunk ki, hogy minden szülő a legjobbat akarja gyermekének. A pedagógusok feladata, hogy kellő érzékenységgel és finom megközelítéssel olyan lehetőségeket keressenek, amelyek segítségével beszélgetést kezdeményezhetnek a szülőkkel annak érdekében, hogy közös céljukat elérjék: a gyermekeknek a legjobbat tudják nyújtani!
Pozitívnak lenni és maradni bizony kemény feladat, mert némely szülő időnként „tüskés” tud lenni!
Egy fiatal német óvodapedagógus cikkéből kiindulva – melynek címe Ha a szülő „tüskés!” – kezdődött a beszélgetés arról, hogy miként lehet megtalálni az utat a különböző szülőkhöz annak érdekében, hogy egy tiszteletteljes és őszinte kommunikáció alakuljon ki. A szülők néha olyanok, mint a vadgesztenyék ősszel: kívül tüskések, de belül szépek és simák. A naponta elhangzó, gyakran már idegesítő kérdések mögött gyakran bizonytalanságok, gondok húzódnak. Ha tudunk a sorok között olvasni, ha meg tudjuk őrizni a pozitív szemléletet, akkor bizalmat építhetünk ki, amelyben a nevelési folyamat minden résztvevője megértésre talál.
Az Early Excellence modell célja a gyermekek és a családok támogatása, a partnerközpontú együttműködés pedagógusokkal, szülőkkel és gyermekekkel.
A délelőtt következő feladatát a résztvevők tágra nyílt szemekkel fogadták, matematika példákat kellett javítani. Leszögeztük, hogy ha a javításnál a jó megoldásokat, azaz az erősségeket helyezzük a középpontba, akkor ezzel az erősségeket emeljük ki, a gyengeségeket pedig csökkenthetjük.
A zárókörben mindenki kiválasztotta azt a képet, amely őt megszólította. Mindenki reflektált arra, hogy mit adott neki a mai nap, milyen gondolatokkal és érzésekkel tér haza. Természetesen nem egyik napról a másikra sikerül egy közös nyelvet kialakítani, de megéri a fáradtságot!
Köszönjük a kedves befogadást az újhartyáni és a szekszárdi óvodáknak! A program a Miniszterelnökség támogatásával jött létre.
az UMZ csapata