Zentrum.hu

Kétnyelvűség az óvodában – a saját nyelvoktatói munka tervszerű és (ön)tudatos megszervezése

Szeretne rendszeresen hírekről, cikkekről értesülni?
Lájkolja Ön is a –> Zentrum Facebook oldalát

Két képzési helyszín, negyven résztvevő és interaktív munka jellemezte a Magyarországi Német Pedagógiai és Módszertani Központ (UMZ) Ema Chevalier-vel, a Burgenlandi Eisenstadt Tanárképző Magánfőiskola Kisebbségi Oktatási Osztályának vezetőjével tartott budapesti és pécsi képzését.

A sikeres német nemzetiségi oktatási rendszerhez meggyőző koncepciókra van szükség. A Magyarországi Németek Országos Önkormányzata új oktatási stratégiájában célul tűzte ki, hogy kifejezetten a német nemzetiségi óvodák számára nyelvközvetítési modelleket dolgozzon ki, többféle útmutatást kínálva a minőségi folyamat és a hatékony nyelvközvetítési tevékenység ösztönzésére.

Nemzetközi kapcsolataink során Karintiában és Burgenlandban találkoztunk a Nyelvpedagógiai keretkoncepcióval. Ema Chevalier részt vett ennek kidolgozásában, ezért hívta meg az UMZ a koncepció interaktív bemutatására. 

„Melyik volt a kedvenc pillanata a kétnyelvűséggel kapcsolatban?”„Miért fontos a kisebbségi nyelv megőrzése?” – voltak a bevezető kérdések, amelyeket az előadó feltett a résztvevőknek.

A nyelvoktatásra összpontosító keretkoncepciót Karintiában a KIQOS-projekt (Karintiai Input Quality Observation Scheme) alapján dolgozták ki. Célja, hogy támogassa a pedagógusokat abban, hogy produktívan kezeljék a két- és többnyelvűséget az óvodai csoportjukban. A koncepció középpontjában a tizenegy nyelvpedagógiai alapelv került bemutatásra. Ezek funkciója az óvodai mindennapok szabályozása és a pedagógusok mindennapi nyelvpedagógiai munkájának segítése. 

A résztvevők csoportmunkában gondolkodtak el azon, hogy meglévő tapasztalataik alapján mit valósítanak már meg, és mely nyelvpedagógiai elveket nem alkalmazzák még saját munkájukban. A csoportok megterveztek és bemutattak egy modellt arról, hogy mire szeretnének fókuszálni intézményükben, hogyan lehetne egy helyspecifikus pedagógiai koncepciót létrehozni, kidolgozni.

A képzés második részében pedig megismerkedtek a KIQOS-projekttel és azzal, hogy milyen módon tudnak kollégáiknak szakmai alapokon nyugvó visszajelzéseket adni. Az óvodapedagógusok párban dolgozva megismerkedtek az egyszerűsített megfigyelőlappal, mely segítségével a nyelvpedagógiai tevékenység célzott megfigyelése hatékonyabban végezhető el. A visszajelzések alapján többen közülük szeretnék ezt saját intézményeikben is alkalmazni, a helyi sajátosságokhoz igazítani és önmegfigyelésre, valamint partneri megfigyelésre használni.

A képzést a Miniszterelnökség támogatta.

KGM

Exit mobile version