Zentrum.hu

Teremelrendezés: egy különleges pedagógiai feladat

Szeretne rendszeresen hírekről, cikkekről értesülni?
Lájkolja Ön is a –> Zentrum Facebook oldalát

2024. október 10-én és 11-én Sopronban és Budapesten a Magyarországi Német Pedagógiai és Módszertani Központ (UMZ) egy-egy továbbképzést szervezett egyetemi hallgatók, óvodapedagógusok és alsó tagozatos általános iskolai tanárok számára „A tér jelentősége a gyermekkori pedagógiai gyakorlatban” címmel Dr. Ilona Bachmann, a DIPLOMA Felsőoktatási Egyetem Kisgyermeknevelési és Gyermekpedagógiai Tanszékének oktatója vezetésével.

UMZ-továbbképzés Sopronban

Mit érzünk, amikor egy katedrálist, egy áruházat vagy egy futballstadiont keresünk fel? Hogyan érzik magukat gyermekeink az iskolák vagy óvodák termeiben? Megfelelőek-e ezek a terek számukra, vagy változtatnunk kellene valamin? Elégedettek vagyunk azzal, amink van, vagy megpróbálunk ösztönző, gyermekközpontú belső és külső tereket kialakítani, ahol a gyermekek szabadon mozoghatnak? A tervszerűen kialakított terek ösztönöznek, inspirálnak, feladatokat adnak, vagy a pedagógusoknak kell ezt tenniük?

Sok gondolatébresztő kérdés merült fel a résztvevőkben Sopronban és Budapesten. Az előadó, Dr. Ilona Bachmann mindkét továbbképzésén nagy hangsúlyt helyezett arra, hogy a résztvevőkkel megvitassa ezen reformpedagógiai elmélet jelentőségét, és sok hasznos tanácsot adott, melyeket sikeresen lehet alkalmazni a mindennapokban.

Dr. Ilona Bachmann

Mi magunk is különböző környezetekben nőttünk fel, és gyakran nem is tudatosul bennünk, hogy ezek milyen nyomokat hagytak bennünk, hogyan alakították életünket. Az érzékelés élménye meghatározó a későbbi életre, ezért fontos, hogy a gyermekeknek olyan környezetet biztosítsunk, amely támogatja az érzékelés iránti vágyukat.

Már a reformpedagógusok is foglalkoztak a térfogalommal, nézzük csak a Reggio-pedagógiából ismert a padlótól a mennyezetig érő ablakok apró részletét. Ha a gyermekeknek kevés lehetőségük van a távolba nézni, a szemük nem tud megfelelően fejlődni.

UMZ-továbbképzés Sopronban

Olyan tereket kell kialakítanunk a gyermekek számára, amelyek ösztönzik őket, aktivitásra, kérdezésre, kutatásra hívják őket, de lehetőséget adnak a visszavonulásra és a közösség fejlődésére is.

Kisfilmek mutatták meg nekünk a jövőt: Megismerkedtünk Schilling teremkoncepcióival, ahol a belső tereket pedagógusokból, szülőkből, szakemberekből és gyermekekből álló csapat tervezi és építi meg, vagy az erdei óvodával, ahol a természet a tanítónk, illetve azzal, hogy hogyan is lehet érzékszervi élményeket vagy játékélményeket nyújtani.

UMZ-továbbképzés Budapesten

Szabadon tervezhetünk egy különleges térkoncepciót gondolatban, de néha az első valós kis lépés, amit megteszünk a hosszú úton, többet számít! Inspirálj másokat, kérj segítséget, valósítsd meg az apró ötleteket, így indulhatsz neki a változásnak!

Maria Montessori mondása mottóként szolgálhat: Nem a gyermeknek kell alkalmazkodnia a környezethez, hanem nekünk kell a környezetet a gyermekhez igazítani!

A képzést a Bajor Oktatási és Kulturális Minisztérium és a Miniszterelnöki Hivatal támogatta.

az UMZ csapata

Exit mobile version