Szeretne rendszeresen hírekről, cikkekről értesülni?
Lájkolja Ön is a –> Zentrum Facebook oldalát
2024. október 10-én és 11-én Sopronban és Budapesten a Magyarországi Német Pedagógiai és Módszertani Központ (UMZ) egy-egy továbbképzést szervezett egyetemi hallgatók, óvodapedagógusok és alsó tagozatos általános iskolai tanárok számára „A tér jelentősége a gyermekkori pedagógiai gyakorlatban” címmel Dr. Ilona Bachmann, a DIPLOMA Felsőoktatási Egyetem Kisgyermeknevelési és Gyermekpedagógiai Tanszékének oktatója vezetésével.
Mit érzünk, amikor egy katedrálist, egy áruházat vagy egy futballstadiont keresünk fel? Hogyan érzik magukat gyermekeink az iskolák vagy óvodák termeiben? Megfelelőek-e ezek a terek számukra, vagy változtatnunk kellene valamin? Elégedettek vagyunk azzal, amink van, vagy megpróbálunk ösztönző, gyermekközpontú belső és külső tereket kialakítani, ahol a gyermekek szabadon mozoghatnak? A tervszerűen kialakított terek ösztönöznek, inspirálnak, feladatokat adnak, vagy a pedagógusoknak kell ezt tenniük?
Sok gondolatébresztő kérdés merült fel a résztvevőkben Sopronban és Budapesten. Az előadó, Dr. Ilona Bachmann mindkét továbbképzésén nagy hangsúlyt helyezett arra, hogy a résztvevőkkel megvitassa ezen reformpedagógiai elmélet jelentőségét, és sok hasznos tanácsot adott, melyeket sikeresen lehet alkalmazni a mindennapokban.
Mi magunk is különböző környezetekben nőttünk fel, és gyakran nem is tudatosul bennünk, hogy ezek milyen nyomokat hagytak bennünk, hogyan alakították életünket. Az érzékelés élménye meghatározó a későbbi életre, ezért fontos, hogy a gyermekeknek olyan környezetet biztosítsunk, amely támogatja az érzékelés iránti vágyukat.
Már a reformpedagógusok is foglalkoztak a térfogalommal, nézzük csak a Reggio-pedagógiából ismert a padlótól a mennyezetig érő ablakok apró részletét. Ha a gyermekeknek kevés lehetőségük van a távolba nézni, a szemük nem tud megfelelően fejlődni.
Olyan tereket kell kialakítanunk a gyermekek számára, amelyek ösztönzik őket, aktivitásra, kérdezésre, kutatásra hívják őket, de lehetőséget adnak a visszavonulásra és a közösség fejlődésére is.
Kisfilmek mutatták meg nekünk a jövőt: Megismerkedtünk Schilling teremkoncepcióival, ahol a belső tereket pedagógusokból, szülőkből, szakemberekből és gyermekekből álló csapat tervezi és építi meg, vagy az erdei óvodával, ahol a természet a tanítónk, illetve azzal, hogy hogyan is lehet érzékszervi élményeket vagy játékélményeket nyújtani.
Szabadon tervezhetünk egy különleges térkoncepciót gondolatban, de néha az első valós kis lépés, amit megteszünk a hosszú úton, többet számít! Inspirálj másokat, kérj segítséget, valósítsd meg az apró ötleteket, így indulhatsz neki a változásnak!
Maria Montessori mondása mottóként szolgálhat: Nem a gyermeknek kell alkalmazkodnia a környezethez, hanem nekünk kell a környezetet a gyermekhez igazítani!
A képzést a Bajor Oktatási és Kulturális Minisztérium és a Miniszterelnöki Hivatal támogatta.
az UMZ csapata