Zentrum.hu

Franz Kett pedagógia – a fej, a kéz és a szív pedagógiája

Szeretne rendszeresen hírekről, cikkekről értesülni?
Lájkolja Ön is a –> Zentrum Facebook oldalát

Hogyan gazdagítsuk a nyelvtanulást a padlóképpel?

Sokan ismerik már Franz Kett pedagógiáját, de lehetnek olyanok is, akik még soha nem hallottak róla. Franz Kett valláspedagógiai gyakorlaton alapuló pedagógiája egy kapcsolatközpontú pedagógiai megközelítés, amely résztvevőközpontú kreatív módszereket alkalmaz, hogy nyitott folyamatban érzékenyítse az egyént az emberi kapcsolatokra.

A Kett-módszert általában csak a padlókép készítéssel kapcsolatban szokták hangsúlyozni, de ennél jóval többről van szó: A Kett-pedagógia valláspedagógiai gyakorlat, a holisztikus nevelés értelmében a lét, a kapcsolatok és az értelem felé orientált pedagógia. Alapja a bibliai-keresztény ember- és istenszemlélet. Ez a holisztikus tanulás és tanítás módja minden korosztály számára.

Minden német nemzetiségi óvodapedagógus ismeri a kétnyelvű óvodai nyelvi nevelés legfontosabb jellemzőit: Cselekvésorientáltnak kell lennie, sok lehetőséget kell biztosítania az érzékelésre, és a nyelvi inputot érzékszervi tapasztalatokkal kell alátámasztania. A szemléltetésnek és a vizualizációnak támogatnia kell a megértést.

Az óvodapedagógus megismétli és kiegészíti a gyermek beszédreakcióit, így bővítve a gyermek másodnyelvi kommunikációját. A gyakori ismétlés megértéshez vezet, ugyanazok a nyelvi szerkezetek ismétlődnek különböző helyzetekben. A mimika és a gesztusok nonverbális módon is támogatják a nyelvközvetítést.

A cselekvés és a nyelv elválaszthatatlan egymástól, a verbális és a vizuális szintek párhuzamosan futnak. A nyelvi input változatosságát eszközök használatával is biztosítják. A mozgás, a zene és a nyelv összekapcsolódnak. A cselekvéseket szóval kísérjük, így biztosítva a természetes nyelvelsajátítást. A kétnyelvű nevelés alapja a jó kapcsolat, az óvodapedagógus és a gyermekek közötti bensőséges viszony.

Látható, hogy a Kett-pedagógia és a gyermekközpontú nyelvközvetítés között sok a hasonlóság. Nem lehet a teljes koncepciót alkalmazni a másodnyelv elsajátításakor, az említett elv szerint csupán a holisztikus pedagógiai elvek néhány elemét építhetjük be. A módszer cselekvésorientált, az éppen feldolgozandó témához vezet. A Kett-körben a cselekvésre és a kapcsolatokra helyezik a hangsúlyt, és közben a nemzetiség nyelvét is közvetíthetjük.

Majoross-Tóth Zsuzsanna december 13-án Pécsett egy a Magyarországi Német Pedagógiai és Módszertani Központ (UMZ) által szervezett műhelymunkán megmutatta, hogyan lehet megélni ezt a kapcsolati pedagógiát, illetve, hogyan nyerhetnek a résztvevők személyes tapasztalatokon keresztül betekintést Franz Kett pedagógiájába.

A gyermekek számára a padlóképek jelenthetik a kulcsot, a nyelv testtel, képpel és hanggal egészülhet ki – mondja az előadó. A Franz Kett-pedagógia elemei jelentik a „nyelvi fürdőt”, a minden érzékszervvel való tapasztalást, amely fontos életre szóló tartalmakat is közvetít, szórakoztató a gyermekek számára, és ösztönzi a kreativitásukat.

De mit mondtak a résztvevők?

„Gyakorlatorientált, interaktív, mozgalmas, energikus és változatos workshop volt, kölcsönösen gazdagító együttléttel és együttműködéssel!”

„Hihetetlenül inspiráló volt. A módszer teljes mértékben beilleszthető az óvodai mindennapokba.”

„Komplex szemléletformálás mély tartalommal és értékes üzenetekkel. Nagyon fontosnak tartom a gyermekek érzékenyítését egymás meghallgatására és a türelemre.”

„Ez egy fantasztikus pedagógia, amely nemcsak a gyermekeknek nyújt új élményeket, hanem az óvodapedagógusoknak is lehetőséget ad egy pillanatnyi belső csendre és önismeretre. Erre nagy szükségünk van advent idején.”

„Kevés elmélet, rengeteg hasznosítható, érthetően, logikusan, felépített gyakorlat. Öröm volt ott lenni!”

„Erkölcsi értékközvetítés könnyedén németül, a fantáziára és a kreativitásra alapozva. Inspirál gyermeket és felnőttet egyaránt.”

UMZ

Exit mobile version