Szeretne rendszeresen hírekről, cikkekről értesülni?
Lájkolja Ön is a –> Zentrum Facebook oldalát
Regionális fórumokat tartottak intézményfenntartó
német önkormányzati képviselőknek, intézményvezetőknek és pedagógusoknak
A Magyarországi Német Pedagógiai és Módszertani Központ (UMZ) munkatársai 2021. augusztus 25-én Vaskúton és augusztus 26-án Bólyban tartottak regionális fórumot intézményfenntartó német nemzetiségi önkormányzati képviselőknek, intézményvezetőknek és pedagógusoknak. Vaskútra 32 fő képviselő, intézményvezető, tanító és tanár jött el, Bólyba ugyancsak 32 fő képviselő, óvodavezető és óvónő. A szakmai napokon részt vett Ritter Imre parlamenti képviselő, Gallai Gergely nemzetiségpolitikai szakértő mindkét helyen, Sax Ibolya, a MNOÖ oktatási referense Vaskúton, Englenderné Hock Ibolya, az MNOÖ elnöke pedig Bólyban. Személyes közreműködésükkel jelentősen hozzájárultak a fórum sikeréhez.
Ritter Imre – aki négy évig parlamenti szószóló volt, majd három éve országgyűlési képviselő – mindkét napon a hétéves parlamenti szolgálatáról tájékoztatta a résztvevőket. – Többet értünk el, mint amit célul tűztünk ki magunknak: a pedagógusok nemzetiségi pótlékának emelését, a nemzetiségi önkormányzati fenntartásban működő oktatási és kulturális intézmények számára a beruházási költségtámogatás emelését, a Nemzetiségi Pedagógus Tanulmányi Ösztöndíjprogramot. A legfontosabb, hogy a jövőnk és a döntési jog a mi kezünkben van – nyilatkozta Ritter Imre, aki elmondta, egy fontos feladat még hátravan: a nemzetiségi pedagógushallgatók nyelvi képzésének és az oktatásuk nemzetiségi tartalmának színvonalemelése.
Ritter Imre előadása után két teremben egyidőben műhelymunka zajlott. Appel László, az UMZ tanügy-igazgatási referense élénk szakmai párbeszédet vezetett az intézményvezetőkkel és a helyi intézményfenntartó német önkormányzatok képviselőivel. Az intézményi működés törvényessége és szakmaisága mellett az új tanév kérdéseit vitatták meg.
Vaskúton Weigert József, az UMZ intézményvezetője tartott három tanórányi műhelymunkát tanítóknak és tanároknak. Szakmai szívügye a drámajátékok, amelyek a nyelvoktatást színesítik, a nyelvtanulást élénkítik. – A színpadi és a szerepjátékok a nyelvoktatás mozgatórugói, mert a diákok nyelvi kreativitását és érzelmi-szociális képességeit fejlesztik – korosztálytól függetlenül – vallja Weigert József.
Bólyban Englender-Virth Petra, német nyelven tanított tárgyak és a népismeret tantárgy referense kézzelfogható ötletekkel halmozta el az óvónőket. Olyan projektek köré rendezte javaslatait, amelyek minden évben visszatérnek – így például a TrachtTag és a Blickpunkt. Két bőröndöt töltött meg szemléltető eszközökkel, amelyeket szívvel-lélekkel mutatott be. A terem megtelt az érdeklődőkkel.
A résztvevő pedagógusok minden bizonnyal jókedvvel és ötletekkel feltöltve kezdhetik az új tan-, illetve nevelési évet.
Az UMZ egyik munkatársa mindkét napon megragadta az alkalmat, hogy szakmai területenként kontaktszemélyt válasszon a regionális együttműködés hatékonyabb koordinálása és a kapcsolati hálózat kiépítése érdekében.
A szakmai nap végén a résztvevők megoszthatták egymással tapasztalataikat, ötleteiket és véleményüket. Visszajelzéseik alapján többnyire új és hasznos ismeretekre tettek szert, és szívesen ajánlják a fórumot másoknak is, valamint a workshop-ok tartalmát és az ötleteket könnyen megvalósíthatónak látják. A továbbiakban a pedagógusok többet szeretnének megtudni az eltérő nevelési igényű gyerekekre szabott módszerekről, a magyarországi német mesék feldolgozásának módszertanáról, az ország más területén meglévő hagyományőrzésről, a digitális oktatásról és az IKT-eszközök használatáról. Az intézményfenntartókat mindenekelőtt olyan témák érdeklik, amelyek a konfliktuskezelés területén az intézmények szervezettségét és hatékonyabb cselekvési stratégáját érintik, valamint szeretnék megvitatni a munkajog legégetőbb kérdéseit.
A Vaskúton és Bólyon megtartott szakmai fórumot a Német Szövetségi Köztárasaság Belügyminisztériuma támogatta.
Az UMZ csapata