Egy „Ikarus 311”-es nosztalgiabusz fordul be a gyár udvarára. Szerelők helyett turisták rohannak, hogy lefotózzák a járművet, melyről ezalatt utasok szállnak le, akik valamennyien a modellkiállításra érkeztek.
Egy hétvégére (augusztus1-3. között) a MÁV-Északi Járműjavítója megnyitotta kapuit a látogatók előtt, akik három napig vasútmodelleket tekinthettek meg egy nagyszabású kiállítás keretein belül. A Nemzetközi Vasút és Vasútmodell Fesztivált lelkes modellépítő egyesületek szervezték, hogy így tisztelegjenek a Gyermekvasút előtt, melynek első szakaszát 60 évvel ezelőtt adták át.
A hatalmas darut kitelepítették a Járműjavító szerelőcsarnokából és helyét több mint 40 modell vette át. A kiállított terepasztalokon futó vonatok sokszor igen picinynek hatnak az eredeti mozdonyok mellett, melyek a hétvégére a hangár szélére szorultak, de a karbantartási munkálatok után valamennyi visszakerül a forgalomba.
A modelleket magyar, cseh, lengyel, osztrák és német modellezők készítették. A terepasztalokon látható alpesi tájakon, vasútállomásokon és vidéki vasútvonalakon kisebb-nagyobb személy- és tehervonatok zakatolnak. Döbbenetes módon nemcsak méretük méretarányos az eredetivel, hanem sebességük is. Például a kiállított ICE, melynek eredetije akár a 330 km/h-t is eléri, a megfelelő méretű terepasztalon arányában legalább annyira képes száguldani.
A modellezést sosem késő elkezdeni. Bizonyítékok erre az is, hogy a kiállítók között minden generáció képviselője megtalálható, sőt itt-ott még hölgyek is fellelhetők a kiállító standokon.
Minden terepasztal újabb érdekességet rejteget. Az egyiken a vonat szépségét csodálja a szemlélődő, másikon mikor a tehervonat tele birkákkal elrobog, a vagonból egy kis hangszóró segítségével kihallatszik a szállítmány bégetése. Van asztal, ahol épp tűzoltók kísérlik meg eloltani a tüzet. A felszálló füst már messziről látszik.
A modellező munkája nem ér véget a sínek lerakásával és a vasúti szerelvények elkészítésével, hiszen a tájnak is mély benyományst kell gyakorolnia a nézelődőkre. Vannak terepasztalok, melyeken nemcsak a vonatok mozognak, hanem a teherautók és buszok is. A technika lehetővé teszi, hogy a kocsik megálljanak a pirosnál és zöldnél továbbhajtsanak, vagy hogy a busz megálljon a buszmegállóban, hogy utasokat vegyen fel.
Van terepasztal, mely több részből áll és melynek vasútállomásain a modellezők forgalmistaként teljesítenek szolgálatot. Ők irányítják a többi kollégát, akik kis kézivezérlőjük segítségével vezetik végig vasúti szerelvényeiket a megadott útvonalon. Az ehhez hasonló terepasztalt a vasúti oktatásban is előszeretettel alkalmazzák.
A modellezés egy igényes játék, ami azonban kicsinek és nagynak egyaránt örömet szerezhet, és amit ha valaki komolyan vesz, akkor igazi remekműveket alkothat.