Szeretne rendszeresen hírekről, cikkekről értesülni?
Lájkolja Ön is a –> Zentrum Facebook oldalát
A Magyarországi Német Pedagógiai és Módszertani Központ (UMZ) 2023. szeptember 21-én rendezte meg az északi régió számára szakmai napját a felsőgallai Széchenyi István Általános Iskolában.
Az iskolaigazgatókat, a helyi nemzetiségi önkormányzatok tagjait és a német önkormányzatok fenntartásában működő iskolák és óvodák pedagógusait figyelve az embernek az volt az érzése, hogy jó barátok gyűltek össze. A már tapasztaltabb fenntartók csoportja szívélyesen fogadta az újonnan érkezőket.
Hangulatos kezdés várta a szakmai nap résztvevőit, a vendéglátó iskola tanulói énekkel és tánccal köszöntötték a megjelenteket.
Az óvodai szekcióban ezúttal a zene állt a középpontban.
A Ruppert-Nichter Kinga által tartott workshopon a résztvevők megtapasztalhatták, hogy a felnőttek is ugyanolyan örömüket lelik a zenében és a mozgásban, mint a gyerekek. Hangsúlyozta, hogy a bemutatott módszereket csak akkor lehet jól alkalmazni, ha azokat saját elképzeléseinkkel adaptáljuk és gazdagítjuk. Szinte észrevétlenül ötvözte a nyelvtanítást a zenével, egyszerű tárgyakkal és mozdulatokkal támogatva a természetes nyelvelsajátítást. A kreativitás és az egyéni ötletek a közös zenélés során ugyanúgy motiválják a felnőtteket, mint a gyerekeket.
Fazekasné Gombár Mónika teljes lendülettel és erőteljes identitástudattal, hitelesen mutatott be dalokat, mondókákat, egyszerű magyarországi német táncokat. Az elméleti bevezető után a begyakorolt dalok és táncok jó hangulatot teremtettek. Az óvónők szinte nem is akarták abbahagyni mert a zene, a tánc és a mozgás magával ragadta őket. Az ilyen elhivatott kollégák társaságában gyorsan telik a nap!
A pedagógusok szekciójában Frey Mária, a pécsi Koch Valéria Iskolaközpont tanára rámutatott, hogy a mai fiatalok tanulási módszerei és gondolkodásmódja is sokat változott az utóbbi időben, és a pedagógusoknak is tudatosan szembe kell nézniük ezzel a kihívással. Az előadó számos módszert hozott a tanulási folyamat megkönnyítésére.
Weigert József, az UMZ intézményvezetője olyan módszereket és trükköket mutatott be, melyek játékos formában segítik a nemzetiségi ismeretek elsajátítását és megmutatta, hogy a tanításban a drámapedagógia módszerei is bevethetők.
A fenntartói és intézetvezetői csoportban közel negyven résztvevő volt. Appel László a helyi önkormányzatok döntéshozatali és egyetértési jogköreit ismertette. Waldmann-né Baudentisztl Éva a nemzetiségi önkormányzatok, mint intézményfenntartók jogairól és feladatairól tartott előadást. Dr. Dávid Gabriella a gyakorlatban felmerülő aktuális kérdésekről számolt be, és összefoglalta a közelmúltban felmerült intézményi kérdéseket.
Az előadások szokás szerint interaktívak voltak, az előadók kihasználták a lehetőséget, hogy beszélgetéseket kezdeményezzenek, a résztvevők pedig megoszthatták véleményüket, tapasztalataikat és a „jó gyakorlat”-aikat. Bár a témák meglehetősen szárazak és nagyon specifikusak voltak, sok olyan kérdés merült fel, amelyekre a szakértők a legfrissebb szabályozások alapján válaszoltak.
Természetesen a pedagógusok életpályájáról szóló törvény is fókuszba került. Jelenleg minden vezető és pedagógus a változással és az új jogviszonyra való átállással foglalkozik. Az UMZ gyakorlati segítséget nyújtott az intézményvezetőknek. Előzetesen kiküldésre került egy a tájékoztató dokumentum összeállítását segítő szakmai anyag, egy ajánlás, amelyet az intézmények kiegészíthettek az egyes alkalmazottak számára.
A résztvevők nagyon aktívak voltak a beszélgetésben. Élénk diskurzus alakult ki az előadókkal, de a fenntartók és az intézményvezetők között is.
Köszönet illeti a barátságos fogadtatásért és szervezésért a felsőgallai Széchenyi Általános Iskola pedagógusait! A program a Németország Szövetségi Belügyminisztériuma (BMI) támogatásával valósult meg.
Az UMZ csapata