Szeretne rendszeresen hírekről, cikkekről értesülni?
Lájkolja Ön is a –> Zentrum Facebook oldalát
A helyiségek, terek jelentősége a kisgyermekkori nevelésben
A Magyarországi Német Pedagógiai és Módszertani Központ (UMZ) 2023 októberében megtartott továbbképzésének témája a helyiségek (csoportszoba, osztályterem) szerepe és az ebben rejlő lehetőségek kiaknázásának új megközelítése volt. A képzés középpontjában a célzott kezdeményezések nélküli, csupán a teremelrendezési koncepció hatására kialakuló, nem formális tanulási lehetőségek és ezek a gyermekekre gyakorolt motiváló hatásai álltak.
Már a bemutatkozás során az előadó, dr. Bachmann Ilona úgy irányította a beszélgetést, hogy előtérbe kerüljenek a szabadon választható napközbeni önálló játék- és mozgáslehetőségek. Mennyire ösztönzőek az intézmény helyiségei? Mit tanulhatnak bennük a gyermekek?
Az óvodapedagógusok és a tanítók arról számoltak be, hogy az intézményekben rendelkezésre álló helyiségek nem mindig ideálisak, gyakran nincs megfelelő tér és idő a szabad játékhoz. Nem használjuk ki eléggé a szabadtéri lehetőségeket a nyelvközvetítésre, amikor a gyermekek mozgás közben használhatják a nyelvet. A gyermekeknek a játékhoz helyre, térre, időre, játékszerekre és társakra van szükségük. Vagy lehet játékszerek nélkül is játszani?
Az előadó számos ötletet adott ahhoz, milyen lehet a teremelrendezési koncepció a kisgyermekkori pedagógiában, hogyan támogatják a reformpedagógiai irányzatok azt az elképzelést, hogy a teremre, mint „harmadik pedagógusra” tekintsünk. A terem meghatározó szerepére vonatkozó ötletek és tapasztalatok kerültek szóba.
A cél, hogy a helyiségek maximális játék-, mozgás és tanulási lehetőségeket hordozzanak magukban.
Tér, játék és nyelv. Mi szükséges ahhoz, hogy a terem elrendezését gyermekközpontúra és ösztönzőre tervezzük? Milyen lehetőségek vannak a saját intézményünkben?
Rövid filmrészletek motiválták a résztvevőket arra, hogy magukkal vigyék a látott ötleteket a belső tér kialakítására, gondolkodjanak el azon, hogyan tudnák ezeket a saját pedagógiai gyakorlatukba beépíteni, hogy a tér elrendezése a lehető legjobban ösztönözze a sokoldalú tapasztalást és a játékot.
A résztvevők csoportmunkában vizsgálták meg, hogyan tudnák alkalmazni a Schilling által létrehozott modern teremelrendezési koncepció elemeit a saját intézményükben, illetve mit értünk Montessori „előkészített tanulási környezet”-én.
A zürichi erdei bölcsőde példája elgondolkodtatta a résztvevőket, hogy a tér kifejezésen nem csak a belső tereket értjük. A játszóudvar és a természet is része ennek, amelyek tágítják a tér fogalmát és különböző nyelvközvetítési lehetőségeket is nyújtanak a célnyelven.
A csoportok konkrét példákkal mutatták be, miként tapasztalhatják meg a teret a gyermekek egyszerű játékok segítségével.
A résztvevők beszélgettek arról is, miért lehetnek hasznosak a mindennapokban a Reggio-pedagógia meghatározó térelemei, mint például a padlóig érő ablakok.
A modern kisgyermekkori pedagógiában jelenleg aktuális kérdése, hogy mit jelent a multiszenzoros tapasztalás, a lelkesedő, örömteli, önrendelkező tanulás? Mi a tér, a teremelrendezés szerepe, jelentősége a belső motivációból fakadó tanulásban?
Mit jelent a gyermekek modern, gyermekközpontú és támogató pedagógiai segítése? Erről is véleményt cseréltek a pedagógusok.
A pedagógusszerep is átalakulóban van, változik az is, hogyan jutunk el a klasszikus kezdeményezésektől a speciális, differenciált egyéni foglalkozásig úgy, hogy közben a csoport játszik a motiváló terekben. A gyermeki játék ezen fajtája szabad, sokoldalúan fejlesztő, és ebben a folyamatban érvényesülhet leginkább a fejlődéspszichológiai aspektus.
Hosszú út áll még előttünk. Nemcsak a reformpedagógiai nézetek által befolyásolt újszerű és a gyermekeknek legmegfelelőbb térelrendezési koncepciókkal kell megismerkednünk, hanem a pedagógusok szemléletváltása is szükséges, amelyet gyermekeink érdekében lépésről lépésre kell megvalósítani.
Az első gondolatébresztő lépést megtettük, mindenkiben felmerültek a kérdések: Mi nem megfelelő a saját intézményemben, min változtatnék? Hogyan tudok inspiráló tereket, csalogató sarkokat és kuckókat kialakítani? Mi szükséges ahhoz, hogy ötleteimet megvalósítsam?
A továbbképzést a Bajor Oktatási és Kulturális Minisztérium támogatásával a Magyarországi Német Pedagógiai és Módszertani Központ valósította meg.
KGM